نخست‌وزیر اسرائیل توافق با لبنان را نتیجه شکست حزب‌الله و محور ایران خواند

منبع: Vahid Online وحید آنلاین  • ۷ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۰۰:۰۸ (‎+۳:۳۰ گرینویچ)

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی تلویزیونی خود ضمن اشاره به توافق اخیر با لبنان، آن را دستاوردی «بسیار بزرگ» توصیف کرد.
بنیامین نتانیاهو با تاکید بر اینکه اسرائیل در «منطقه امنیتی زرد» باقی می‌ماند و این مسئله ضامن امنیت این کشور است، خاطرنشان کرد که فشارهای مختلف برای خروج اسرائیل از این منطقه به نتیجه نرسیده است.
او با قدردانی از نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مارکو روبیو، وزیر امور خارجه این کشور، در تحقق این توافق، تصریح کرد که اسرائیل نه تنها "محور تروریسم ایرانی"، بلکه "محور سیاسی ایران" را نیز در هم شکسته است و افزود: «ما به دلیل ساده‌ای به چارچوب این تفاهمات رسیدیم: چون حزب‌الله را به شدت در هم کوبیدیم و حزب‌الله که منتظر کمک ایران بود، آن را دریافت نکرد».
بر اساس طرح پیشنهادی آمریکا که چارچوب توافق لبنان و اسرائیل بر آن بنا شده، نیروهای اسرائیل به‌صورت مرحله‌ای، کنترل مناطق مختلف را به ارتش لبنان واگذار می‌کنند و ارتش لبنان نیز مسئولیت جلوگیری از ورود اعضای مسلح حزب‌الله به این مناطق را برعهده می‌گیرد.
خواسته اولیه لبنان، خروج کامل نیروهای اسرائیل از مناطق جنوبی این کشور بود.
حزب‌الله لبنان، این توافق را «تحقیرآمیز» توصیف کرده و آن را فاقد اعتبار دانسته است.
📡

← خواندن خبر اصلی

← بازگشت به صفحه اصلی