♦️دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بینالملل که سالهاست برنامه هستهای ایران را رصد میکند با اشاره به شواهد فنی و خسارتهای وارد شده به تاسیسات هستهای ایران از جمله مجتمع هستهای اصفهان در گزارشی در واشینگتنپست مینویسد: این ادعا که ایران پس از جنگ قدرتمندتر شده، کاملا بیاساس است. به گفته او، این ادعا به یکی از محورهای ثابت انتقاد دموکراتها تبدیل شده است؛ آنها میگویند تصمیم دونالد ترامپ برای ورود به جنگ با ایران نتیجه معکوس داشت و تهران را نسبت به قبل در موقعیت بهتری قرار دارد.
در همین راستا، حکیم جفریز، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، میگوید: «این اقدام دقیقا چگونه اوضاع را بهتر کرده است؟ ایران اکنون قویتر از گذشته است، نه ضعیفتر، و مردم آمریکا نیز امنیت کمتری دارند.». اما آلبرایت به به خسارتهای سنگین به زیرساخت نظامی و هستهای جمهوری اسلامی اشاره میکند. باوجود باقیماندن ذخایر اورانیوم غنیشده با خلوص بالا در ایران، تبدیل این مواد به سلاح به زیرساخت هستهای شامل سانتریفیوژهای پیشرفته نیاز دارد. با این حال نتیجهگیری کلی در این زمینه به سرعت بازسازی تاسیسات تخریبشده بستگی دارد.
آلبرایت با اشاره به خسارتها: ادعای تقویت ایران پس از جنگ بیاساس است
منبع: IndyPersian • ۵ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۰۷:۳۵ (+۳:۳۰ گرینویچ)