مقام آمریکایی: ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز حمله پهپادی کرد

منبع: Vahid Online وحید آنلاین  • ۵ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۰۷:۳۱ (‎+۳:۳۰ گرینویچ)

سی‌ان‌ان: یک مقام آمریکایی به CNN گفت یک کشتی باری در تنگه هرمز هدف حمله پهپادی ایران قرار گرفت؛
اتفاقی که باعث شد سازمان بین‌المللی دریانوردی عملیات تخلیه خود را در تنگه و اطراف آن موقتاً متوقف کند.
ترجمه ماشین: یک مقام آمریکایی به CNN گفت یک کشتی باری روز پنج‌شنبه در تنگه هرمز هدف حمله پهپادی ایران قرار گرفت؛ حمله‌ای که باعث توقف عملیات تخلیه هزاران دریانورد از کشتی‌هایی شد که از زمان آغاز جنگ در خلیج فارس گیر افتاده‌اند.
این مقام آمریکایی جزئیات بیشتری درباره این حمله ارائه نکرد. ایران مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.
سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک کشتی باری از سمت راست خود با یک پرتابه ناشناس مورد اصابت قرار گرفته و پل فرماندهی آن آسیب دیده است. بر اساس این اطلاعیه، ناخدای کشتی گزارش داده که هیچ تلفات جانی و هیچ پیامد زیست‌محیطی در پی نداشته است. مقام‌ها در حال بررسی هستند و به کشتی‌ها توصیه شده با احتیاط عبور کنند و هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش دهند.
‏CNN برای دریافت نظر با کاخ سفید تماس گرفته است.
توقف عملیات تخلیه چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) اعلام کرد توافقی میان ایالات متحده و ایران راه را برای تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانورد گرفتار در منطقه خلیج فارس باز کرده است.
آرسنیو دومینگز، دبیرکل IMO، در بیانیه‌ای گفت: «پس از آغاز طرح تخلیه IMO، که طی آن چندین کشتی تاکنون با موفقیت تخلیه شده‌اند، تصمیم گرفته‌ام اجرای آن را موقتاً متوقف کنم تا دوباره اطمینان حاصل شود که تضمین‌های ایمنی لازم همچنان برای کشتی‌های موجود در فهرست تخلیه ما و همه کشتی‌های حاضر در منطقه برقرار است.»
او گفت از حمله‌ای در روز پنج‌شنبه در دریای عمان به یک کشتی که از تنگه هرمز عبور کرده بود مطلع شده است و افزود که آن کشتی تحت چارچوب تخلیه IMO فعالیت نمی‌کرده است.
دومینگز گفت: «من همیشه تأکید کرده‌ام که ایمنی دریانوردان در اولویت مطلق است. بنابراین، برای تضمین رویکردی هماهنگ و ایمنی دریانوردی، طرح تخلیه تا زمان روشن شدن بیشتر موضوع متوقف خواهد شد.»
دومینگز یادآور شد که پنج‌شنبه «روز دریانورد» است و گفت این لحظه ضرورت اطمینان از ادامه تلاش‌ها برای تخلیه «هزاران دریانورد گرفتار در خلیج فارس» را برجسته می‌کند؛ بدون آنکه آن‌ها در معرض خطر تبدیل شدن به «قربانیان جانبی این درگیری ژئوپلیتیک» قرار بگیرند.
سازمان مدیریت راه‌های دریایی خلیج فارس ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد کشتی‌هایی که خارج از مسیرهای تعیین‌شده آن حرکت کنند، تضمینی برای عبور ایمن نخواهند داشت و مشمول بیمه یا مسئولیت‌های مرتبط نیز نخواهند شد. این سازمان در پستی در X افزود: «پیامدهای حرکت در مسیرهای غیرمجاز بر عهده مالک، بهره‌بردار و فرمانده کشتی خواهد بود.»
این تحول در حالی رخ داد که مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در منطقه خلیج فارس حضور دارد تا توافق با ایران را به سه کشوری عرضه کند که احتمالاً از بزرگ‌ترین بدبینان آن خواهند بود.
هفته گذشته، ایالات متحده متن رسمی یادداشت تفاهمی را که در آخر هفته با ایران به دست آمده بود منتشر کرد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا متن سند ۱۴ ماده‌ای را خواند؛ سندی که مفاد مربوط به بازگشایی تنگه هرمز، کاهش برخی محدودیت‌های مالی علیه ایران و انتظارات برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات فنی آینده را تشریح می‌کند.
قیمت نفت آمریکا پس از جهشی که در پی تعطیلی تنگه هرمز به دلیل درگیری‌ها رخ داد، به پایین‌ترین سطح خود از آغاز جنگ ایران رسیده است.
cnn
📡

← خواندن خبر اصلی

← بازگشت به صفحه اصلی