♦️آویگدور لیبرمن که پیشتر سمتهای وزیر دفاع، وزیر خارجه و وزیر دارایی اسرائیل را بر عهده داشته در یادداشتی در وال استریت ژورنال نوشت: هیچ جایی برای توهم وجود ندارد. توافق میان واشنگتن و تهران مانع از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هستهای نخواهد شد؛ بلکه آن را تضمین خواهد کرد. به نوشته لیبرمن، یادداشت تفاهم میان آمریکا و ایران به جاهطلبیهای هستهای تهران مشروعیت کامل بخشیده و راه را برای توافقی نهایی هموار کرده است که بهمراتب بدتر از برجام در دوران ریاستجمهوری اوباما خواهد بود. بدتر از آن، چارچوبی که در حال شکلگیری است شباهت نگرانکنندهای به توافقی دارد که دولت کلینتون با کره شمالی امضا کرد. همه ما میدانیم نتیجه چه بود. او که نامزد انتخابات اسرائیل است، در ادامه مینویسد: «من از آمریکاییها هیچ گلهای ندارم. برخی اسرائیلیها انتظار دارند تصمیمگیران آمریکایی بر اساس منافع اسرائیل عمل کنند. اما تصمیمگیران آمریکایی باید بر اساس منافع آمریکا عمل کنند، نه منافع اسرائیل. مسئولیت دفاع از منافع حیاتی اسرائیل فقط بر عهده خود اسرائیل است.
با این حال، درک میکنم برخی از این سیاستها ممکن است برای دولت آمریکا خوشایند نباشد. ما باید به دوستان خود در کاخ سفید تاکید کنیم که اسرائیل بههیچوجه ملزم به پایبندی به بندهای این یادداشت تفاهم و هرگونه توافق احتمالی بعدی نیست. این توافق میان واشنگتن و تهران است، نه اورشلیم و تهران.
اسرائیل باید بر اساس منافع ملی خود و برای حفظ امنیت مردمش و آینده کشور عمل کند. امنیت ملی ما اهرم چانهزنی نیست.»
لیبرمن — میگوید توافق آمریکا و ایران جاهطلبیهای هستهای ایران را مشروعیت میدهد
منبع: IndyPersian • ۴ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۰۸:۵۶ (+۳:۳۰ گرینویچ)