ایران و عمان برای مدیریت دریانوردی در تنگه هرمز کارگروه مشترک تشکیل می‌دهند

منبع: IndyPersian  • ۲ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۱۷:۱۰ (‎+۳:۳۰ گرینویچ)

♦️ سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران پس از رایزنی‌های دیپلماتیک هیئت بلندپایه ایرانی با سلطان هیثم بن طارق و وزیر خارجه عمان در مسقط، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه، که روز سه‌شنبه دوم تیرماه منتشر شد، مسقط پشتیبانی خود را از یادداشت تفاهم «اسلام‌آباد» میان ایران و آمریکا اعلام کرد.
ایران و عمان به عنوان دو کشور ساحلی مشرف بر تنگه هرمز، ضمن تاکید بر التزام خود به تضمین عبور امن شناورها طبق قوانین بین‌المللی، بر حاکمیت و حقوق حاکمیتی خود بر آب‌های منطقه‌ای این آبراه پافشاری کردند.
دو کشور توافق کردند تا از طریق یک کارگروه مشترک، گفتگوها را برای دستیابی به توافقی پیرامون «مدیریت آینده ناوبری در تنگه هرمز، خدمات ارائه‌شده و هزینه‌های مرتبط با آن بر اساس معیارهای بین‌المللی» ادامه دهند. این تفاهم شامل برگزاری گفتگو با سایر کشورهای ساحلی منطقه و طرف‌های ذی‌ربط نیز خواهد بود. در پایان، هر دو کشور بر تعهد خود جهت باز و امن نگه داشتن این آبراه حیاتی برای ناوبری بین‌المللی و تقویت ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.

← خواندن خبر اصلی

← بازگشت به صفحه اصلی