♦️هیئیت مذاکرهکننده جمهوری اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، صبح دوشنبه اول تیرماه و پس از مذاکرات «فشرده» با نمایندگان ایالات متحده آمریکا و میانجیگران پاکستان و قطر، ژنو را به مقصد تهران ترک کرد.
ساعاتی پیش قطر و پاکستان با صدور بیانیهای مشترک اعلام کردند که در جریان ۱۸ ساعت مذاکره، «پیشرفت امیدوارکنندهای حاصل شده است».
میانجیها گفتند آمریکا و حکومت ایران توافق کردهاند یک «کمیته عالی» تشکیل دهند که علاوه بر نظارت سیاسی بر مذاکرات، گروههای کاری متمرکز بر موضوعات هستهای، تحریمها و همچنین گروه نظارت و حلوفصل اختلافات را مدیریت خواهد کرد.
قطر و پاکستان اعلام کردند آمریکا و ایران بر سر یک «نقشهراه» برای دستیابی به توافق نهایی طی ۶۰ روز توافق کردهاند.
طرفها همچنین توافق کردند یک «خط ارتباطی» درباره وضعیت تنگه هرمز ایجاد کنند که تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد فعال خواهد بود؛ هدف از این اقدام، «جلوگیری از حوادث و سوءتفاهمها با هدف تضمین عبور امن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز» عنوان شده است.
ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق نهایی نقشه راه تعیین کردند
منبع: IndyPersian • ۱ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۱۱:۰۳ (+۳:۳۰ گرینویچ)